torsdag 16 december 2010

Vems moral gäller?

Min föräldrageneration (pappa 1937, mamma 1942) fick allt. Allt. De fick en ordentlig utbildning, jobb efter studierna, hyresrätt i flotta förorten (tidigt 60-tal), politiska poster som förde med sig demokratisk makt, makt som skapade goda förutsättningar för maktinnehavarens generation!

Jag vet att några av er kanske går i taket nu, men jag menar (på fullaste allvar faktiskt) att väldigt mycket av det som är totalsnett idag är just denna generations fel. Emellanåt verkar det som om jag faktiskt bara begriper vad folk som är födda efter 1965 säger ;D

För mötet mellan oss generationer saknas.

40-talisterna lämnade sina gamla på vårdhem, institutioner. Nu verkar det vara deras värsta mardröm att själva hamna där! Varför? För att deras generation spenderade degen, istället för att hushålla med den, kanske?! Så, nu finns det inga pengar, resuser kvar längre. Och det är nu de gäller dem själva...

Likadant när det gäller feministrörelsen som höll på att tappa fotfästet i tillvaron strax innan vi uppfann termen "trafficking" och "sexarbete"!
Nu fick de plötsligt en möjlighet att sprida desinformation OCH lyckades sammanblanda begreppen så till den milda grad att ytterligare en morallag klubbades igenom i Riksdagen...
Denna feministrörelse har sitt ursprung hos 40-talisterna. De såg att deras döttrar inte längre köpte argumentet om könsmaktsordningen eller termen "offer", och nu höll man på att förlora makten! Och se, DET gick ju inte för sig!
Så, man skapar (utöver de ordinära lobbygrupperna) ett politiskt parti, Fi!, som ingen ändå röstar på... och bibehåller maktstrukturen.

Herregud, vem i helvete hade kommit undan med att bränna 100 000 kr offentligt utan att rättssystemets långa arm nått fram och ruskat om, om inte en välkänd politiker (i detta fall Gudrun Schyman, om ngn inte visste det)? Att media dessutom inte flashar upp det större är inte bara allmänt puckat, det är även helt ignorant mot den delen av befolkningen som befinner sig utan vare sig bröd, på bordet, bordet i sig, och heller inget rum att ställa det i eller tak att ställa det under!

Vad i hela friden är det frågan om...

Att folk dessutom inte har någonstans att bo i svinkalla Sverige är mycket märkligt. 40-talisterna gjorde jobbet grundligt även denna gång, tyvärr.
I Sverige är det totalt omöjligt att bo om man har skulder! Reglerna för detta har denna generation, med sina lärljungar, tidigt satt ner foten för - och ramarna för dessa regler är hårt satta.
Standard, placeringar, ABC-områdena - allt detta har tillsammans bidragit till att den som står längst ner på den socioekonomiska skalan, är för evigt förvisad från deltagandet i samhället. Det finns något att tjäna på hemlöshet också... Hotellhem för familjer...

Jag har (hade, ska väl sägas i sammanhanget) en väninna, född strax efter 50, som under en period stod beredd att förskjuta sin tonårsdotter, för dottern hyste en narkotikaliberal inställning... sen är det faktiskt skitsamma VARFÖR mamman i fallet tyckte som hon tyckte... själva inställningen "JAG vet bättre, du MINDRE, och du SKA byta åsikt, annars STRAFFAR jag dig!" är skrämmande...

Och det är precis den åsikten som genomsyrar vår samtid, ja hela det samhälle vi har byggt upp finner sig i detta.

Häromdagen såg jag en debatt på "Efter 10" där man diskuterade en legalisering/avkriminalisering av Cannabis. I soffan sitter bl.a Maria Larsson, folkhälsominister, och rapar upp den ena efter den andra floskeln som tidigare. Ingenting nytt under solen. Men plötsligt fångar hon min uppmärksamhet när hon insinuerar att hon fortfarande tillhör "föräldragenerationen". Jag tänker "men, herregud, hon måste ju vara i MIN mammas ålder, eller..? Men, JAG är ju förälder! Alltså är ju JAG delaktig i FÖRÄLDRAGENERATIONEN!"

Så, det är dags att ta tillbaka makten nu. Inte låta dem förespråka vad vi ska tycka, känna, uppleva, vilja. VI vet väl vad VI tycker, eller?!

Att det beror på Jante-lagen, svenskarnas foglighet OCH 40-talisternas maktfullkomlighet står för mig helt klart - och jag tänker inte ställa upp på det. Har aldrig gjort det förr, vill inte börja nu och rekommenderar ingen att göra det i framtiden!

Vet du vems moral DU följer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar